השתלת שיניים בזאלית היא שיטת טיפול המתאימה למטופלים שזקוקים להשתלת שיניים אך אין להם די עצם כדי לבסס אחיזה יציבה של שתלים דנטליים.

להלן נדון במאפייני השיטה וביתרונותיה, ונמנה כמה דברים שחשוב לדעת עליה.

לפני שנבין מהי השתלת שיניים בזאלית, נבין מהי השתלת שיניים רגילה

השתלת שיניים רגילה היא תהליך פשוט למדי לשחזור האסתטיקה והתפקוד של מראה הפה.

תהליך זה הולך וצובר פופולריות בשנים האחרונות בקרב מטופלים שאיבדו או צפויים לאבד את שיניהם כתוצאה מעששת, ממחלת חניכיים, מתאונה וכן הלאה.

במסגרת השתלת שיניים רגילה מוחדרים שתלי מתכת דנטליים אל תוך עצם הלסת, ועליהם נבנות או מורכבות שיניים מלאכותיות.

במילים אחרות, השתלים הדנטליים מחליפים למעשה את שורשי השיניים הטבעיות, ולפיכך חשוב מאוד שהם יהיו יציבים ומעוגנים היטב אל תוך הלסת.

אלא שיש מטופלים שאין להם מספיק עצם בלסת כדי להוות בסיס איתן לשתלים הדנטליים בהשתלת שיניים רגילה. בין המטופלים הללו, המכונים בשפה הרפואית “מחוסרי עצם”, ניתן למנות כאלה שהעצם שלהם נספגה והידלדלה כתוצאה ממחלת חניכיים, מעקירות מרובות או בשל הזנחת היגיינת הפה.

חוסר בנפח עצם יכול לפעמים להיות גם תופעה מולדת.

תהיה הסיבה אשר תהיה – העובדה שאין די עצם הופכת את השתלת השיניים הרגילה לבעייתית, והשתלת שיניים בזאלית היא פתרון אפשרי למצב כזה, אם כי לא הפתרון היחיד.

מומחה למחלות חניכיים

מה עושים כשאין די עצם לצורך השתלת שיניים רגילה?

לפני שניגשים לפתרון של השתלת שיניים בזאלית, כדאי לדעת שיש גם אפשרויות אחרות.

אחד מהפתרונות הנפוצים האחרים יכול להיות השתלת עצם: תהליך שבמסגרתו נלקחת רקמת עצם ממקום אחר בגוף המטופל (ולעיתים משתמשים בחומר חיצוני המדמה עצם טבעית) – ומושתלת בלסת על מנת “לעבות” אותה.

לאחר תקופת החלמה שבה העצם המושתלת מתאחה עם עצם הלסת, ניתן להמשיך בהשתלת שיניים רגילה.

אפשרות אחרת, המתאימה במצבים בהם קיים מחסור בעצם באזורים האחוריים של הלסת העליונה, היא לבצע הליך הרמת סינוס: גם במקרה הזה מדובר בעיבוי של עצם הלסת, הפעם באמצעות דחיקת רירית הסינוס כלפי מעלה באופן כזה שנוצר חלל ריק בינה לבית רצפת הסינוס, ואותו ממלאים בתחליף עצם.

במקרים מסוימים, בתלות במאפיינים האינדיבידואליים של כל מטופל ומטופלת, ניתן לשקול אפשרויות נוספות: ניתן למשל להתקין שתלים זיגומטיים, שהם שתלים שמוחדרים אל עצמות הלחי במקום לעצם הלסת; או להשתמש בשתלים קצרים במיוחד (למשל, שתלי חברת Bicon).

כאמור, בשנים האחרונות יותר ויותר מטופלים “מחוסרי עצם” בוחרים לבצע השתלת שיניים בזאלית.

אז מה זה השתלת שיניים בזאלית?

עצם הלסת מורכבת למעשה משני סוגים של עצם.

הסוג האחד הוא העצם הבזאלית, היא מעטפת העצם הקשה, הבסיסית. הסוג השני מכונה העצם האלבאולרית – כלומר הרקמה אשר עוטפת ומחזיקה את שורשי השיניים. במקרים שבהם אין שורש שן שהעצם הזו צריכה להחזיק, למשל כתוצאה מעקירה, טראומה או מחלה, העצם האלבאולרית היא זו שנספגת ונעלמת – אבל העצם הבזאלית נותרת במקומה, והיא זו שאליה מוחדרים השתלים הדנטליים במסגרת השתלת השיניים הבזאלית.

יתרונות השתלת שיניים בזאלית

כאמור, קיימים פתרונות חלופיים למטופלים שאין אפשרות להשתיל להם שיניים בדרך הרגילה, ובכל זאת השתלת שיניים בזאלית מציעה כמה יתרונות משמעותיים:

  • חיסכון בהליכים כירורגיים: אמנם מטופל שאין לו די עצם לסת להשתלה רגילה יכול לבצע במקרים מסוימים השתלת עצם או הרמת סינוס, אבל מדובר בהליכים כירורגיים על כל המשתמע מכך: עלויות נוספות, משך החלמה, סיבוכים אפשריים וכן הלאה. השתלת שיניים בזאלית מאפשרת להימנע מן ההליכים הללו.
  • חיסכון בעלויות: אמנם מחיר השתלת שיניים בזאלית נחשב לא זול, אבל במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את החיסכון בעלויות של הליכים כירורגיים נוספים, במקרים רבים העלות הכוללת של טיפול יחיד של השתלת שיניים בזאלית נמוכה יותר מזו של תהליך הכולל הליכים רפואיים נוספים. חיסכון בזמן: בשל המאפיינים הרפואיים של השתלת שיניים בזאלית, לעיתים קרובות ניתן לבצע אותה בפרקי זמן קצרים אפילו יותר מאלה של השתלת שיניים רגילה, קל וחומר כאשר נמנעים מטיפולים כירורגיים נוספים כמפורט לעיל.
טיפול השתלת שיניים

חשוב לציין שלהשתלת שיניים בזאלית יש גם כמה חסרונות

על אף היתרונות המשמעותיים שיש להשתלת שיניים בזאלית, כדאי להכיר גם את החסרונות:

  • התהליך לא מתאים לכל המטופלים, אלא תלוי במידה רבה במאפיינים האישיים כמו היסטוריה רפואית, כמות ומיקום המחסור בעצם ועוד.
  • השתלת שיניים בזאלית אמנם מאפשרת “לקצר את הדרך” ולהימנע מהליכים כירורגיים כמו הרמת סינוס א השתלת עצם, אך יש היגיון גם בדרך הארוכה והבטוחה של הכנת האזור להשתלה, המתנה להחלמה וכן הלאה.
  • שיעור הצלחה של השתלת שיניים בזאלית נמוך יותר מזה של השתלת שיניים רגילה. במקרה של אי הצלחת הטיפול, עשוי להיוודע כי כלל לא ניתן יותר לבצע השתלה.

השתלת שיניים בזאלית: חשיבות הרופא המטופל

השתלה בזאלית לא מתאימה לכל מטופל אלא תלויה מאוד במאפיינים הרפואיים הספציפיים.

זו הסיבה לכך שחשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל ולמלא את הוראותיו הן לפני והן אחרי ההשתלה – ומכאן שחשוב לבחור רופא מיומן בעל ניסיון עשיר ככל האפשר, שעובד עם ציוד מתקדם ומתמצא היטב בשיטות חדשניות להשתלת שיניים.

ככל שהידיים מיומנות יותר, כך סיכויי ההצלחה של ההליך גבוהים יותר.

ד”ר יבגני וינברג, מומחה להשתלות שיניים

יש לך שאלות נוספות? רוצה לתאם תור לבדיקה? ד”ר וינברג הוא מומחה למחלות חניכיים ולהשתלות שיניים, בעל ניסיון רב בביצוע השתלות שיניים בזאליות ואחרות במרפאה עם ציוד משוכלל ומתקדם.

לפרטים נוספים: 09-7674881

Call Now Button דילוג לתוכן