שתלים דנטליים הם מעין ברגים העשויים ממתכת, שמטרתם לשמש שורשים חלופיים לשורשי השיניים הטבעיות.

השתלים הללו מוחדרים אל הלסת, ועליהם נבנים בהמשך כתרים שמחליפים את השיניים עצמן.

זהו פתרון נפוץ אפקטיבי עבור אנשים שאיבדו או צפויים לאבד את שיניהם כתוצאה מעששת, מחלת חניכיים, מכה חזקה וכיו”ב.
שתלים דנטליים מאפשרים שיקום של חלל הפה מבחינה תפקודית ואסתטית.

בהנחה שהשתלת השיניים בוצעה ביד מיומנת, וכמובן עם טיפול ותחזוקה נכונים, הם אמורים להחזיק מעמד לשנים רבות.

מה ההבדלים בין סוגים שונים של שתלים דנטליים?

קיימים סוגים רבים ושונים של שתלים דנטליים.

בדרך כלל אין סוג אחד שעדיף על פני סוג אחר, וההבדלים נעוצים בעיקר בחומרי הציפוי, במידות, בצורה או בעיצוב הפונקציונלי שלהם.

להלן נמנה מספר סוגי שתלים דנטליים הנחשבים לנפוצים ביותר, וכמובן שמומלץ להתייעץ עם הרופא באשר לאפשרויות השונות העומדות בפני כל מטופלת ומטופל על פי נסיבות כל מקרה לגופו.

צורות שונות של שתלים דנטליים

  1. הסוג הנפוץ ביותר של שתל דנטלי מכונה Root Form (“צורת שורש”), משום שהוא דומה מאוד בצורתו לשורש של שן טבעית. נהוג להשתמש בסוג זה בעיקר כאשר עצם הלסת מספיק עמוקה ורחבה כדי להוות בסיס איתן לשן אחת, לפעמים יותר.
    במקרה שבו אין די נפח עצם כדי להתקין בתוכה שתל Root, ניתן להגדיל את הנפח הזה באמצעות הליך כירורגי אך פשוט למדי של השתלת עצם, אולם אז יש להמתין כ-3 עד 6 חודשים עד להחלמת אזור הטיפול – ורק אז ניתן להתקדם לביצוע החדרת השתל הדנטלי. עם זאת, אחד היתרונות של השתלת עצם הוא שבנסיבות מסוימות ניתן לעודד צמיחת עצם מסביב לשתל, כך שהשן המלאכותית המתקבלת למעשה חזקה אף יותר משן טבעית.
  2. שתל שטוח (“Plate Form”) הוא שתל דנטלי שבו נעשה שימוש במקרים שבהם מדובר בלסת שאינה עמוקה ורחבה מספיק, אבל גם שלא ניתן להגדיל בה את נפח העצם באמצעות השתלת עצם. מדובר בשתל ארוך ושטוח, שהחדרתו אל העצם מצריכה גם היא תקופת החלמה של כ-3 עד 6 חודשים לפני שניתן יהיה להתקדם להרכבת כתר וכן הלאה.
  3. שתל אוכף (“Subperiosteal”) מיועד למצבים בהם הירידה במסת העצם קיצונית כל כך עד שלא ניתן להשתמש באף אחד מהסוגים שתוארו לעיל. צורתו מזכירה אוכף, ואופן העבודה איתו שונה: במקום להחדירו אל תוך העצם, הוא מונח מעליה (אך עדיין מתחת לחניכיים), לעיתים מחוזק באמצעות ברגים על מנת לייצב אותו – וממנו יוצאים מעין פינים שעליהם מורכב בהמשך המבנה שישלים את השיניים.

ערוץ היוטיוב של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

טיטניום או זירקוניה?

רוב השתלים הדנטליים עשויים מטיטניום: מתכת חזקה, קלה ומבריקה. במשך שנים רבות זה היה החומר היחיד שממנו יוצרו שתלים דנטליים, למרות שני חסרונות מינוריים ביותר: האחד הוא הצבע הכסוף של הטיטניום, שלמעשה אינו נראה לעין כלל, משום שעל גבי השתל מורכב בהמשך מבנה שנראה כמו שן רגילה.

רק לאחר מספר שנים יתכן מצב שבו החניכיים ייסוגו או שתהיה ספיגת עצם והשתל עצמו ייחשף לעין. החיסרון השני הוא הסיכוי הקלוש-מאוד שלמטופל תהיה אלרגיה או רגישות למתכת.

חלופה אחרת שנמצאת בשימוש קליני בשנים האחרונות היא שתלים דנטליים מזירקוניה – חומר קרמי חזק שצובר יותר ויותר פופולריות ברפואת שיניים בעולם. במקרה של שתל זירקוניום, השתל והמבנה מגיעים כיחידה אחת.

גם אם תהיה בעתיד נסיגת חניכיים או בעיה אחרת שבגללה השתל ייחשף לעין, צבעו יהיה דומה לצבע של שן טבעית – ולכן יש המעדיפים אותו על פני שתל טיטניום.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שמחירו של שתל דנטלי מזירקוניום גבוה יותר מאשר זה של שתל דנטלי מטיטניום.

שתלים דנטליים נבדלים גם בתו התקן שלהם

הדבר החשוב ביותר שיש לעשות לפני שמכניסים עצם מלאכותי לגוף הוא לוודא שיש לו תו תקן. אבל איזה תו תקן? התשובה לא תמיד ברורה מאליה, משום ששתלים דנטליים נבדלים זה מזה גם בתווי התקן שהם נושאים:
שתלים שמיוצרים בארה”ב בדרך כלל נושאים תו תקן אמריקאי, הנחשב המחמיר ביותר בענף. באופן דומה, שתלים שמיוצרים באירופה נושאים תו תקן אירופאי. קיימים שתלים רבים שיש להם יותר מתו תקן אחד ולעיתים אפילו יותר משניים, אבל כדי להיות בטוחים באמת – אפשר לבחור גם בשתלים דנטליים שמיוצרים בישראל ואשר נושאים תו תקן ישראלי (וכאמור, לעיתים גם תו תקן אמריקאי, אירופאי או גם וגם).

אילו סוגי שתלים דנטליים קיימים ואיזה מהם הכי מתאים לי

“איך אדע איזה שתל דנטלי מתאים לי?”

יש הבדלים רבים ונוספים בין סוגים שונים של שתלים דנטליים, אך בסופו של דבר צריך לבחור סוג אחד בלבד.

איך בוחרים? ובכן, מערך השיקולים לבחירת השתל הדנטלי מורכב ממספר פרמטרים.

הואיל ולכל מטופל ומטופלת יש מאפיינים שונים – החל מצורת הלסת וכלה בתקציב – בחירת השתל הדנטלי המתאים אמורה להיעשות בשיתוף עם הרופא ובהתאם לנסיבות האישיות של כל אחד ואחת.

בין הנושאים שיש להתחשב בהם ניתן למנות את גיל המטופל או המטופלת, את המצב הרפואי הכללי והמצב בחלל הפה בפרט (צורת הלסת, נפח העצם, בעיות דנטליות אחרות), מספר השתלים הדנטליים הנדרש, וכמובן שיקולים כלכליים – משום שטווחי המחירים בין סוגים שונים של שתלים עשויים להיות משמעותיים.
מלבד השיקולים הללו, חשוב לקחת בחשבון את אחת השאלות החשובות, ואולי החשובה שבהן: רופא השיניים שיבצע את הטיפול.

הדבר חשוב משום שתהליך השתלת שיניים, על אף שהוא נפוץ היום יותר מאי פעם, עדיין נחשב להליך מורכב הכרוך גם בסיכונים כגון התפתחות זיהום, פגיעה בעצב, דחיית השתל וכדומה.

ככל שהרופא יהיה מיומן יותר, מקצועי ומנוסה יותר – כך התהליך יבוצע בצורה טובה יותר: עם מינימום תופעות לוואי וסיכויים גבוהים יותר לשביעות רצון ארוכת טווח מן התוצאות.

מחלת חניכיים

ד”ר יבגני וינברג, מומחה להשתלות שיניים

לפרטים נוספים על סוגי שתלים דנטליים או התייעצות לגבי בחירת שתל באופן פרטני, ניתן לפנות אל ד”ר יבגני וינברג, מומחה למחלות חניכיים, מדריך ומרצה בכיר במחלקה למחלות חניכיים והשתלות דנטליות באוניברסיטת תל אביב. ליצירת קשר עם המרפאה של ד”ר וינברג ותיאום פגישת ייעוץ צרו קשר בטלפון 09-7674881.

Call Now Button דילוג לתוכן