אף אחד לא רוצה שזה יקרה, אבל לפעמים אין ברירה אלא להתמודד עם סיבוכים לאחר השתלת שיניים. אילו סיבוכים יכולים להתרחש ומדוע? מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכוי שהם יקרו, ומה עושים אם אחד מהם בכל זאת קורה?

סוגי סיבוכים אחרי השתלת שיניים

קיימים מספר סוגי סיבוכים שיכולים לקרות אחרי השתלות שיניים. באופן כללי ניתן לחלק אותם לסיבוכים כלליים שמתרחשים כתוצאה מההליך הכירורגי עצמו (שהם למעשה סיבוכים שיכולים לקרות גם בניתוחים אחרים); ולסיבוכים שנובעים כתוצאה מהשתלת השיניים עצמה.

סיבוכים כלליים הנובעים מן ההליך הכירורגי

השתלת שיניים היא ניתוח לכל דבר, ולכן היא עשויה להיות כרוכה בסיבוכים הנובעים מהעובדה שמתבצעת התערבות כירורגית ולאו דווקא משום שמדובר בהשתלת שיניים. בין הסיכונים הכלליים הללו ניתן למנות:

  • סיכונים הנובעים מההרדמה עצמה

    לעיתים רחוקות קיימת רגישות לחומרי ההרדמה שעלולה לייצר תגובה אלרגית עד כדי ירידת לחץ דם חמורה.

  • דימום באזור המטופל

    חשוב לציין שדימום מסוים הוא תופעה טבעית שמתרחשת בשעות הראשונות שלאחר הניתוח, אולם הדימום אמור להתמעט עם הזמן עד לעצירה מוחלטת. עם זאת, לעיתים נוצרת פגיעה מקומית בכלי דם באזור החניכיים, שמסיבה כלשהי לא מחלימה מעצמה כך שהדימום נמשך גם מספר ימים; בפרט אצל אנשים הנוטלים תרופות לדילול דם, כגון אספירין, מיקרופירין, קרטיה, פלביקס, קומדין, פרדקסה או אליקוויס.

  • זיהום באזור המטופל

    סיבוך זה עלול לקרות כתוצאה מחדירת חיידק או גורם אחר לרקמה במהלך ההשתלה. גם אם זה קורה, בדרך כלל מדובר בזיהום שטחי שניתן לטפל בו בצורה פשוטה יחסית. עם זאת כדאי לדעת שלעיתים רחוקות גם זיהום שטחי עלול להחמיר ולהתפשט. במקרים נדירים ביותר של התפתחות זיהום משמעותי יתכן שיהיה צורך לבצע הליך כירורגי נוסף, כדי להסיר את השתל ואת גורמי הזיהום.

ערוץ היוטיוב של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

סיבוכים ספציפיים להשתלת שיניים

הסיבוכים הבאים עשויים להתרחש כתוצאה מהעובדה שההליך הכירורגי מתבצע באזור הלסתות, שמכילות מבנים אנטומיים כמו הסינוסים (מערות האף) והעצבים

  • פגיעה בעצבים

    תופעה נדירה שעלולה לקרות במהלך הניתוח, אשר מובילה לאובדן תחושה מקומי, פגיעה בחוש הטעם או תחושה של נמלול באזור הפה. הגם שמדובר בתופעה נדירה, לרוב היא אמורה לחלוף מעצמה לאחר זמן מה.

  • פגיעה בסינוס

    ככלל, שתלים דנטליים מוחדרים לעצמות הלסת, אך לעיתים השתל חודר עמוק יותר עד שהוא מגיע לחלל הסינוס. בעקבות כך, במקרים מסוימים עלול להתרחש זיהום ודלקת בסינוס (סינוסיטיס).

עוד סיבוכים כתוצאה מהשתלת שיניים עשויים להתרחש בגלל השתלים עצמם: לעיתים הגוף דוחה את השתל, ובמקרים נדירים מאוד יש מטופלים שחווים תגובה אלרגית לחומר שממנו עשויים השתלים. סיבוך אחר הוא שהשתלים נשברים לאחר ההשתלה, ואז יש צורך להחליפם, אבל גם הוא נדיר ביותר.

טיפול השתלת שיניים

מה הסיבות לכך שמתרחשים סיבוכים אחרי ניתוח השתלת שיניים?

ככל שנבין את הגורמים שעשויים להוביל להופעת סיבוכים, כך יקל עלינו לצמצם את הסיכוי שהם יתרחשו או לפחות להיות מודעים לכך שהם עלולים להתרחש. להלן הגורמים הנפוצים ביותר:

  • עישון: אמנם בדרך כלל עישון מתקשר למחלות בדרכי הנשימה, אך למעשה הוא גורם משמעותי לסיבוכים גם בתחום השתלות השיניים. מבלי להיכנס למונחים רפואיים מורכבים, ניתן לומר שעישון מפחית את כמויות הדם והחמצן שמגיעות אל האזור המנותח, ובכך מאט את ההחלמה מניתוח השתלת שיניים. יתרה מזאת, עישון עשוי להוביל לאובדן עצם ואף לדחיית השתל. לכן מומלץ להפסיק לעשן לפחות חודש לפני ניתוח ההשתלה וחודש אחריו.
  • הפעלת כוח רב על השתלים לפני שהחלימו: לאחר ניתוח השתלת שיניים, כל האזור המטופל צריך להחלים ולהתאחות בתהליך שאורך מספר שבועות עד מספר חודשים. זו בין היתר הסיבה לכך שמומלץ שלא ללעוס מזון קשה בימים הראשונים שלאחר ההשתלה. הפעלת כוח רב בשלב מוקדם מדי עלולה לפגוע בתהליך הקליטה של השתל.
  • בעיות בעצמות: יש מקרים בהם העצם שלתוכה מוברגים השתלים אינה באיכות או כמות מספקת כדי לקלוט את השתלים. עם זאת, אבחון מוקדם של הרופא המטפל אמור לגלות זאת מראש, ובמקרים כאלה יש מה לעשות (למשל, לבצע השתלת עצם).
  • בנוסף, נטילת תרופות מסוימות עשויה להאט את תהליך ההחלמה ובכך לאפשר התרחשות סיבוכים (למשל, תרופות ממשפחת הביספוספונטים, הניתנות לטיפול בדלדול עצם, אוסטאופורוזיס). זו אחת הסיבות לכך שרופא השיניים בוחן את ההיסטוריה הרפואית ואת התרופות של המטופל/ת עוד לפני ההשתלה.

מה לעשות אם מורגשת אחת מהתופעות שתוארו לעיל אחרי השתלת שיניים?

ראשית, אין סיבה להילחץ. כל הסיבוכים שתוארו לעיל הם נדירים למדי, ולעיתים יתכן שביקור אצל רופא שיניים יגלה שבעצם לא מדובר בסיבוך מסוכן אלא בתופעה אחרת, כגון דלקת ויראלית בחלל הפה שהתפתחה במקביל לטיפול (ויש עוד סיבות רבות, שרובן אינן מסכנות את הצלחת הטיפול).

שנית, וגם אם מדובר בסיבוך שנובע כתוצאה מההליך הכירורגי, מתקלה כלשהי שאירעה במהלך השתלת השיניים או בבעיה שנוצרה כתוצאה מהשתלים עצמם – כל הסיבוכים הללו הם ברי טיפול. כלומר לא רק שהם נדירים מאוד, הרי שלכל אחד מהם ניתן למצוא פתרון. לכן אם מורגשת אחת מן התופעות שהוזכרו לעיל, יש לפנות ללא דיחוי למרפאת השיניים ולהתייעץ עם הרופא המטפל.

כאבים אחרי השתלת שיניים

כאבים לאחר השתלת שיניים יכולה להשתנות מאדם לאדם.

בעוד אנשים מסוימים עשויים לדווח על אי נוחות מינימלית, אחרים עשויים לחוות כאב משמעותי יותר.

חשוב לזכור כי ניתוח השתלת שיניים הוא הליך כירורגי, ויש לצפות לרמה מסוימת של אי נוחות.

במהלך הליך ההשתלה עצמו, הרדמה מקומית ניתנת בדרך כלל כדי להרדים את האזור, ולהבטיח שלא תרגישו כאב במהלך הניתוח.

עם זאת, ברגע שההרדמה פגה, זה נפוץ לחוות קצת כאב, נפיחות, ואי נוחות בימים שלאחר הניתוח.

זה יכול להיות מנוהל עם תרופות כאב ללא מרשם כגון איבופרופן, כפי שנקבע על ידי הרופא המטפל.

ראוי לציין כי חומרת ומשך הכאב יכולים להיות תלויים במספר גורמים, כולל סובלנות הכאב של הפרט, המורכבות של ניתוח השתל, מספר השתלים שהונחו, וכל סיבוכים שעלולים להתעורר.

באופן כללי, רוב המטופלים מוצאים כי אי הנוחות פוחתת בהדרגה בתוך כמה ימים עד שבוע.

הרופא המטפל שלך יספק הוראות טיפול ספציפיות לאחר הטיפול כדי לעזור לנהל את הכאב ולקדם ריפוי.

אם יש לך חששות לגבי ניהול כאב במהלך או אחרי הליך השתלת שיניים, עדיף לדון בהם עם הרופא.

הרופא יוכל לספק ייעוץ והמלצות מותאמים אישית בהתבסס על הנסיבות הייחודיות שלך.

דלקת אחרי השתלת שיניים

לאחר השתלת שיניים, זה נפוץ לחוות מידה מסוימת של דלקת ברקמות שמסביב.

דלקת היא תגובה טבעית של הגוף לכל הליך כירורגי, והיא ממלאת תפקיד מכריע בתהליך הריפוי.

מידת הדלקת יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל מורכבות הניתוח, יכולת הריפוי של האדם ובריאותו הכללית.

בדרך כלל, ניתן לצפות דלקת חניכיים קלה עד בינונית סביב אתר השתל בימים הראשונים לאחר ההליך.

זה יכול להתבטא באדמומיות, נפיחות ורגישות באזור.

הדלקת עשויה לשכך בהדרגה במהלך שבוע או שבועיים עם התקדמות הריפוי.

כדי לנהל את הדלקת, הרופא המטפל עשוי להמליץ על הדברים הבאים:

  • הנחת שקיות קרח: הנחת שקיות קרח על החלק החיצוני של הפנים ליד אזור השתל יכולה לעזור להפחית נפיחות ואי נוחות. בדרך כלל מומלץ להצמיד קרח לפרקי זמן קצרים, כ-15 דקות בכל פעם, עם הפסקות ביניהם.
  • נטילת תרופות אנטי דלקתיות במרשם או ללא מרשם: הרופא המטפל עשוי לרשום או להמליץ על תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כדי לסייע בהקלה על דלקת ובהפחתת כאב. חשוב לעקוב אחר ההוראות והמלצות המינון שלהם.
  • שמירה על היגיינת פה נאותה: שמירה על היגיינת פה טובה חיונית למזעור דלקת ולקידום ריפוי. רופא השיניים עשוי לספק הוראות ספציפיות כיצד לנקות את אזור השתל וכל שחזור זמני.

הימנעות ממזונות ופעילויות מסוימות: מומלץ להימנע ממזונות חמים ומתובלים, כמו גם ממזונות קשים ולעיסים, במהלך תקופת ההחלמה הראשונית. בנוסף, יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת כדי למנוע נפיחות מוגזמת וסיבוכים פוטנציאליים.

אם אתם מבחינים בדלקת מוגזמת או ממושכת, כאב חמור או תסמינים מדאיגים אחרים לאחר השתלת שיניים, חשוב לפנות לרופא המטפל.

הוא יעריך את מצבך ויספקו הדרכה וטיפול מתאימים לפי הצורך.

יש לך שאלות נוספות על השתלות שיניים או תופעות שמתרחשות לאחריהן?

ד”ר יבגני וינברג הוא רופא חניכיים והשתלות שיניים (פריודונט) המתמחה במחלות חניכיים ובהשתלות דנטליות.

ד”ר וינברג ישמח לסייע ולענות לכל שאלה בנושא סיבוכים שלאחר השתלות שיניים, בטלפון: 09-7674881

קריאות נוספות

Call Now Button דילוג לתוכן