אם עד לפני מספר שנים הפתרונות היחידים לאדם שאיבד את שיניו היו להשחיז שיניים בריאות ולהתקין גשר או לחלופין, להתקין שיניים תותבות, הרי שכיום יש אלטרנטיבה: השתלת שיניים – טיפול שבמסגרתו מוברגים שתלים דנטליים עשויים מסגסוגות טיטניום או זירקוניה אל תוך עצם הלסת, ועליהם ניתן לבנות שיניים מלאכותיות מחרסינה או חומרים אחרים. התוצאה: שיניים קבועות שנראות ומתפקדות בדיוק כמו שיניים טבעיות.

מי צריך השתלת שיניים?

חשוב להבין שרוב העצמות בגוף יכולות להתאחות ולהתחדש – אבל לא השיניים. אם שיניו של אדם כלשהו נשברות, נהרסות, נעקרות או נופלות, הוא מאבד את היכולת ללעוס ולעיתים יכולת הדיבור שלו נפגעת. אפילו המראה החיצוני משתנה: בראש ובראשונה החיוך נעלם, אבל ברגע שחסרות שיניים, גם העצם שבה הן היו קודם מתחילה לסגת – מה שיוצר מראה “זקן” ו”עייף” לכל הפנים גם כשמדובר באדם צעיר.

מכאן גם קצרה הדרך לפגיעה חמורה בביטחון העצמי ולהתפתחות מצבים נפשיים כמו הימנעות מחברת אנשים ודיכאון.

וכך, אין ברירה אלא להחליף את השיניים הטבעיות שאבדו בשיניים חדשות ומלאכותיות. כאמור, בעבר האפשרות הכמעט-יחידה הייתה גשר או שיניים תותבות; אך עם התקדמות הטכנולוגיה ועולם רפואת השיניים, כיום השתלת שיניים היא פתרון נהדר עם סיכויי הצלחה ושביעות רצון שמתקרבים ל-100%.

מה היתרונות של השתלת שיניים?

השתלת שיניים היא טיפול השיקום הכי קרוב לשיניים טבעיות: מרגע שהאזור המטופל מחלים לחלוטין, התחושה היא כמו של שן טבעית לכל דבר – וכאן ניתן מענה משביע רצון גם לפונקציונליות של הלעיסה והדיבור, גם להיבט האסתטי של החיוך ומראה הפנים, וגם לביטחון העצמי וליתר המצבים הנפשיים שעלולים להיגרם לאדם שאיבד את שיניו.

תופעות לוואי של השתלת שיניים

השתלת שיניים נחשבת לתהליך בטוח יחסית והסיכויים להתרחשות תופעות לוואי נמוכים; ובכל זאת כדאי לדעת כי בהליך כירורגי שכזה, כמו בניתוחים אחרים, עשויים להתפתח זיהומים באזור המטופל, דחייה של הגוף את העצם הזר ואף פגיעה בעצבים.

תופעות לוואי נפוצות יותר, אך קלות וחולפות מעצמן, הן כאבים שמתעוררים לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה, דימום קל באזור הטיפול בשעות הראשונות שמיד לאחר הטיפול, ולעיתים נפיחות קלה.

בכל מקרה של תופעת לוואי שאינה חולפת מעצמה לאחר זמן קצר יש לפנות לרופא המטפל להתייעצות והמשך טיפול.

היתרונות של השתלת שיניים

איך מתכוננים להליך השתלת שיניים?

מומחה למחלות חניכיים והשתלות שיניים

הדבר הראשון והחשוב ביותר שכדאי לעשות לפני השתלת שיניים הוא לבחור את הפריודונט הנכון. הליך השתלת שיניים אמנם נפוץ למדי, והשיטות לביצוע משתפרות ומתקדמות בקצב מסחרר – ובכל זאת מדובר בהליך כירורגי ניתוחי שעשוי להסתבך אם הוא מבוצע בידיים שאינן מספיק מיומנות או מנוסות.

הכנה מקדימה להשתלת שיניים

כעת על הרופא לבצע הכנה מקדימה לקראת ההליך. בין היתר עליו להכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, את הרגליו, האם קיימות מחלות כרוניות כמו סוכרת או בעיות בקרישת הדם, ואילו תרופות קבועות הוא נוטל. חשוב שהרופא גם ישלח את המטופל לבדיקות נוספות, כגון סריקת סי.טי או צילומי רנטגן אחרים.

תכנון של ההשתלה

בשלב הבא הרופא מבצע תכנון של ההשתלה. ככל שמספר השתלים הדנטליים שצריך להשתיל גדול יותר, כך התכנון מורכב יותר ונחוץ יותר. במקרים מסוימים יתכן שיהיה אף צורך בביצוע תהליכים כירורגיים מקדימים, כגון השתלת עצם או הרמת סינוס – הליכים שמטרתם לשפר את תשתית העצם של המטופל על מנת שהשתלים הדנטליים שיוחדרו בהמשך, במסגרת השתלת השיניים, יהיו יציבים לחלוטין במקום ולא יתנדנדו או חלילה יישמטו. במקרים אלה יתכן שיהיה צורך בתקופות ההחלמה לאחר השתלת שיניים מן ההליכים המקדימים לפני שניתן יהיה לבצע את השתלת השיניים עצמה.

הרדמה

ולבסוף, רגע לפני תחילת השתלת השיניים – תינתן למטופל הרדמה מקומית על מנת להפיג את תחושות הכאב הכרוכות בטיפול הכירורגי בחלל הפה. ההרדמה ניתנת בצורת זריקה לחניכיים בהתאם למיקום המתוכנן של השתלים. לעיתים רחוקות, למשל למטופלים עם מוגבלויות או הסובלים מחרדה קשה, ניתן לשקול הרדמה כללית; אך ההעדפה בדרך כלל תהיה לסוגים פשוטים של הרדמה, גז צחוק או סדציה (טשטוש).

תהליך השתלת שיניים: מה קורה בתוך הפה?

השתלת שיניים נחלקת לשלושה שלבים עיקריים וכוללים תקופת המתנה באורך מספר שבועות עד מספר חודשים. ראוי לציין שכיום יש המבצעים את כל השלבים הללו בבת אחת – אבל לרוב התהליך מתרחש באופן הבא:

  1. החדרת שתל דנטלי לעצם הלסת

    שתל דנטלי אמור למעשה להחליף לא את השן עצמה אלא את שורש השן. ממש כפי שבאופן טבעי שורש השן נעוץ היטב בעצם הלסת, גם יש להחדיר, לייצב ולקבע את השתל הדנטלי במקומו. השתל, שבדרך כלל עשוי מטיטניום או זירקוניה, מוחדר אל הלסת בתנועות הברגה – ואז הרופא סוגר בתפירה את החתך שדרכו החדיר את השתל. באופן דומה ניתן להחדיר מספר שתלים דנטליים במסגרת הליך יחיד.
    בזאת מסתיים השלב הראשון של השתלת השיניים. כעת, לפני השלב הבא של ההמתנה להחלמה, יתכן שהרופא ירכיב שיניים זמניות שיקלו על המטופל מבחינה פונקציונלית ואסתטית, ויתכן גם שלא (בפרט אם מדובר בשן אחורית). כך או כך, מיד לאחר סיום השלב הראשון של הטיפול – שאורך כמה דקות או כמה שעות, בתלות במספר השתלים הדנטליים שהוברגו וקובעו אל הלסת – המטופל משתחרר לביתו.

  2. המתנה להחלמת האזור המנותח

    שלב זה בדרך כלל אורך מספר חודשים עד חצי שנה, ובמהלכו מאפשרים לגוף להחלים באופן טבעי מן ההליך הכירורגי שעבר. לעיתים יתכן שכדי לזרז את ההחלמה, הרופא יחשוף את השתל ויתקין עליו מעין כיפת מתכת שתסייע לריפוי החניכיים.

  3. התקנת השיניים המלאכותיות

    במהלך שלב ההמתנה מבצע הרופא תהליך של התאמת השיניים המלאכותיות מבחינת גודל, צבע וצורה למבנה הפה וליתר השיניים. לעיתים יש צורך במספר סבבי תיקונים ושיפורים כדי להגיע לגוון ולממדים המדויקים – ולאחר שהאזור המנותח מחלים לגמרי אפשר סוף סוף להרכיב אליו את השיניים החדשות. גם שלב זה אורך מספר דקות בלבד.

השתלת שיניים

ד”ר. וינברג מבצע השתלת שיניים בבית החולים בילינסון

מה קורה אחרי השתלת שיניים?

מיד לאחר סיומה של השתלת שיניים, המטופל רשאי להשתחרר לביתו ואין צורך בהתאוששות או אשפוז. כמו בטיפולי שיניים רבים אחרים, אין לאכול או לשתות במשך שעתיים אחרי השתלת שיניים.

בשעות הראשונות שלאחר הניתוח, מיד לאחר שחומרי ההרדמה יתפוגגו, יורגשו כאבים באזור המנותח. כאבים אלה טבעיים ולרוב ניתן להתמודד איתם באמצעות משככי כאבים רגילים. יתכנו גם נפיחות, אדמומיות ואף דימום קל באזור המנותח, אבל כל התופעות הללו אמורות לחלוף מעצמן לאחר מספר שעות עד מספר ימים. אם תופעה כלשהי לא נעלמת מעצמה – יש לפנות לרופא.

בימים שלאחר הניתוח אין ללעוס מזון קשה ואין לבצע פעילות ספורטיבית מאומצת על מנת שלא ליצור לחץ על אזור הניתוח. מומלץ גם להימנע מעישון או מצריכת אלכוהול לפחות חודש לפני וחודש אחרי הטיפול (ועדיף להיגמל לגמרי, כמובן).

בשבועות ובשנים שלאחר הניתוח מומלץ לשמור על היגיינה קפדנית של חלל הפה: צחצוח שיניים נכון, שימוש בחוט דנטלי וכדומה יאריכו משמעותית את חיי השתלים הדנטליים ויצמצמו את הסיכויים להופעת בעיות בריאותיות בעתיד. הדבר חשוב במיוחד לאנשים שיש להם נטייה לפתח מחלת חניכיים. בנוסף, כדאי לגשת מדי מספר חודשים אל מרפאת השיניים לביקורות שגרתיות, גם אם לא מורגשים כאבים – רק כדי לוודא שהכל תקין, ואם יש בעיה אז לטפל בה לפני שתחמיר.

Call Now Button דילוג לתוכן