שימוש בשתלים דנטליים הוא פתרון מודרני יעיל ופופולרי עבור מטופלים הסובלים מאובדן שיניים: הם מאפשרים לשקם הן את הפונקציונליות שנפגעה בלעיסה ובדיבור, והן לשפר משמעותית את המראה החיצוני.

בדרך כלל, בהשתלת שיניים נעשה שימוש בשתלים דנטליים סטנדרטיים; אבל במקרים מסוימים שתלים אלה עלולים שלא להתאים משום שהם עלולים לפגוע במבנים אנטומיים חשובים כמו כלי דם ועצבים.

ובעוד שיש דרכים לעבות את נפח העצם הקיים, בשנים האחרונות נעשה שימוש גם בשתלים מסוג שונה, שתלים קצרים, המאפשרים לקבל תוצאה אפקטיבית באופן פחות פולשני עבור מטופלים הסובלים מחוסר עצם או במקרים שבהם לא ניתן מסיבה אחרת לבצע השתלת עצם.

להלן נכיר את השתלים הקצרים, נבין את ההבדלים בינם לבין שתלים סטנדרטיים, יתרונותיהם, וכיצד הם יכולים להיות שימושיים בהשתלות שיניים.

הבדלים בין שתלים דנטליים קצרים לבין שתלים רגילים

שתלים דנטליים סטנדרטיים מגיעים בדרך כלל באורך שבין 8 ל-13 מ”מ, וצורתם כצורת בורג. במסגרת פרוצדורת השתלת השיניים, הם מוחדרים אל עצם הלסת כך שהם הופכים למעין תחליף מלאכותי לשורש הטבעי של השן, ועליהם נבנים שחזורים של השיניים (כתרים או גשרים).

אורכם של השתלים הוא אחד הגורמים העיקריים המספקים להם את היציבות הנדרשת כדי לספוג את הכוחות המופעלים עליהם במהלך הלעיסה.

לעומת זאת שתלים קצרים, כפי שאפשר להבין משמם, מגיעים בדרך כלל באורך של 4-6 מ”מ.

הם מעט יותר רחבים משתלים רגילים, שטח הפנים שלהם שונה, וצורתם איננה כשל בורג אלא כשל גליל. על מנת לחפות על האורך הקצר יחסית, יש בהם מנגנונים אחרים (בתלות בסוג השתל) המאפשרים להם את היציבות הנדרשת ברמה דומה לזו של שתלים סטנדרטיים.

שתלים אלה מיועדים עבור מטופלים עם חוסר בעצם הלסת.

מה עושים במקרה של חוסר בעצם לסת?

כאמור, על מנת שהשתלת שיניים תצליח, יש צורך במספיק נפח עצם שיוכל לאחוז את השתלים הדנטליים במקומם למרות הלחצים שמופעלים עליהם.

כאשר יש די נפח עצם, שתלים סטנדרטיים מספקים יציבות טובה לאורך זמן, אלא שיש מטופלים שאין להם די עצם לסת: בין היתר אנשים שסובלים מהידלדלות עצם הלסת כתוצאה ממחלות חניכיים או דלקות כרוניות, או אלו שעצם הלסת שלהם נספגה לאחר תקופה ארוכה של מחסור בשיניים, וכן כתוצאה מטראומה או פגם מולד.

בשנים האחרונות, הדרכים הנפוצות לטפל במקרי חוסר עצם הן השתלת עצם או הרמת סינוס: פרוצדורות פולשניות, כירורגיות, שבהן מוחדר חומר לעצם הלסת הקיימת במטרה לעבות אותה באותו מקום.

באופן כזה, לאחר מספר חודשים של החלמה ניתן להמשיך את פרוצדורת השתלת השיניים כמתוכנן ולהשתמש בשתלים דנטליים סטנדרטיים.

לעומת זאת, השתלים הקצרים מאפשרים להימנע משלבי הביניים של עיבוי נפח העצם.

זאת משום שהם מוחדרים אל העצם הקיימת, גם אם היא מוגבלת בנפחה, ובכך מייתרים את הצורך בהתערבות הכירורגית לצורך העיבוי.

השתלת שיניים

יתרונות של שתלים קצרים

כאמור, שתלים קצרים מתאימים מאוד למטופלים שאין להם די נפח עצם עבור שתלים סטנדרטיים.

לפיכך ניתן לעשות בהם שימוש במטופלים עם עצם לסת דקה או נמוכה.

כלומר, במקום שיעברו תהליך ממושך ומורכב של השתלת עצם או הרמת סינוס, ניתן להשתמש בשתל קצר המסתמך על נפח העצם הקיים.

מכאן למעשה נגזרים יתרונות רבים של שתלים קצרים, ביניהם:

  • פחות הליכים פולשניים: תהליך ההשתלה של שתלים קצרים דורש פחות כירורגיה בהשוואה לשתלים רגילים, מכיוון שאין צורך לבצע פרוצדורות מקדימות או שלבי ביניים.
  • צמצום סיבוכים: השימוש בשתלים קצרים מאפשר למנוע סיבוכים במקרים מורכבים שבהם קיים חשש לפגיעה בעצבים או בריריות הסינוסים.
  • שתלים קצרים? החלמה קצרה! הואיל וההליך הרפואי פחות פולשני, משך ההחלמה מצטמצם והמטופל עשוי לחזור לשגרה מהר יותר, מה שגם מפחית את אי הנוחות ואת הסיכון לזיהומים.

תופעות לוואי וסיכונים

כמו בכל הליך רפואי, גם לשתלים קצרים יש סיכונים ותופעות לוואי שכדאי להכיר. בין היתר:

  • כשלון הפרוצדורה: שתלים קצרים נחשבים לפתרון פחות יציב מאשר שתלים סטנדרטיים ארוכים, במיוחד באזורים שבהם מופעלים כוחות חזקים בשעת הלעיסה, כגון בלסת התחתונה.
  • מחקרים מראים כי שתלים קצרים שהוחדרו בצורה לא-טובה עלולים להיות חשופים יותר לכישלון.
  • דווקא בשל כך לכן חשוב לבחור היטב את רופא השיניים, שיהיה כמה שיותר מקצועי ומנוסה ויבצע את ההליך לאחר תכנון מדויק.
  • סיכון מוגבר לדלקת חניכיים (פריאימפלנטיטיס): דלקת שעלולה להיות בעייתית כאשר מדובר בשתלים קצרים, משום שהיא עלולה להוביל לספיגת עצם המערערת יותר את יציבותו של שתל קצר מאשר שתל רגיל.
  • יש לשמור היטב על היגיינת הפה ולבצע ביקורות סדירות במרפאת השיניים.

יחד עם זאת, מחקרים מרחבי העולם מוכיחים כי רופאים רבים מעדיפים להמליץ על שתלים קצרים עבור מטופלים המתאימים לכך, וכן מעידים על שיעור שביעות רצון גבוה ביותר בקרב מטופלים שהושתלו בהם שתלים קצרים.

סיכום

שתלים דנטליים קצרים הם פתרון אפשרי עבור מטופלים המעוניינים לבצע השתלת שיניים במטרה לשקם את הפונקציונליות ואת המראה החיצוני – אבל מסיבות שונות הקשורות למחסור בעצם לא יכולים לעשות זאת בעזרת שתלים סטנדרטיים.

יחד עם זאת, מדובר בפתרון שלא מתאים לכל אחד.

חשוב מאוד להתייעץ עם רופא שיבצע הערכה מדוקדקת של נפח העצם הקיים ויוודא שהשתלים הקצרים אכן יתאימו למאפיינים האינדיבידואליים של המטופל – ואם כן, הרי שהם עשויים להיות אלטרנטיבה בטוחה ואפקטיבית, עם תוצאות מוצלחות לאורך זמן.

ד”ר יבגני וינברג

ד”ר יבגני וינברג הוא פריודונט מומחה להשתלות שיניים, בעל ניסיון רב בהשתלות דנטליות מורכבות ובשימוש בשתלים קצרים.

לפרטים נוספים או תיאום תור: 09-767-4881

Call Now Button דילוג לתוכן