שתלים דנטליים הם פתרון פופולרי ובמרבית המקרים, גם היעיל ביותר להחלפה של שיניים חסרות: התוצאה נראית ומרגישה טבעית, והם מאפשרים לאדם שאיבד שן אחת או יותר לחזור לחייך, לדבר וללעוס כבעבר. שתלים שהוחדרו בצורה מקצועית, ושעליהם נבנו שחזורים איכותיים וטובים, יכולים להחזיק מעמד שנים רבות. הסטטיסטיקה אומרת שגם לאחר 10 שנים מההשתלה, מעל ל- 90% מהשתלים עדיין מתפקדים בפה בצורה יעילה. להלן נעסוק בגורמים שעשויים להשפיע על השתלים הדנטליים, וכן נפרט איך אפשר לתחזק אותם בצורה טובה כדי ‘להאריך את חייהם’.

מה משפיע על השתלים הדנטליים?

אחוז קטן מאוד מן השתלים הדנטליים עשוי להידחות כבר בימים עד החודשים הראשונים שלאחר ההשתלה (סיבוכים מוקדמים), אבל גם שתלים שנקלטו בהצלחה עשויים להיות מושפעים ממספר רב של גורמים וליצור בעיות שונות בשנים שלאחר מכן (סיבוכים מאוחרים). זאת משום ששתלים דנטליים אמנם מיועדים להחזיק מעמד זמן רב, אבל לשם כך הם תלויים במספר גורמים:

  • מצב הבריאות הכללי של המטופל: אנשים עם מחלות כרוניות כמו סוכרת לא מאוזנת או מחלות אוטואימוניות, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים לאחר ההשתלה, הן בשלב הקליטה של השתלים והן בהמשך. כך למשל התמיכה של עצם הלסת בשתל עשויה להיפגע, עד כדי אובדן מלא של יציבות השתל. זהו מצב בלתי הפיך, הדורש הוצאת השתל הפגוע. גם עישון עלול לגרום למצב דומה.
  • בריאות החניכיים: מחלת חניכיים שאינה מטופלת בזמן, היא בין הגורמים המשמעותיים ביותר הקשורים בהתפתחות מחלת חניכיים סביב שתלים (פריאימפלנטיטיס). פריאימפלנטיטיס, הנקראת גם המגפה של המאה ה- 21, עשויה להביא בסבירות גבוהה לכישלון השתלים.  מבנה העצם: כאשר קיים די נפח עצם של לסת חזקה ובריאה, האחיזה של השתלים טובה יותר ולפיכך סיכויי ההצלחה גבוהים יותר. זו הסיבה העיקרית לכך שבמקרים בהם נפח העצם אינו מספיק נהוג לבצע טיפולים מקדימים כמו השתלת עצם או הרמת סינוס.
  • איכות ביצוע ההשתלה: חשוב מאוד שהשתלה עצמה תתבצע על ידי רופא שיניים מיומן ומנוסה בהשתלות דנטליות. בחירה ברופא מקצועי ובעל ניסיון מעלה את הסיכוי להצלחת ההשתלה לאורך זמן. בין היתר, חשוב למקם את השתלים בעמדה ובזווית הנכונה, שישאו בכוחות הלעיסה בצורה אופטימלית. כך אורך החיים של השתל יגדל. רופא בעל ידע וניסיון יקפיד להתקין את השתל בעמדה האופטימלית ובדיוק הנדרש.

העומס המכאני על השתלים: שתלים דנטליים הם אמנם יציבים וחזקים, לעיתים אפילו יותר משיניים טבעיות; אך העומס עליהם עשוי להיות רב. לאורך זמן, העומס הזה עלול להוביל לנפילה של שתלים, שחיקה, שברים בכתר שעל גבי השתל או נזק לשתל עצמו ולעצם סביבו.

מהם הסיכונים בכישלון השתלים?

למרות ששיעור שרידות השתלים הדנטליים גבוה מאוד – כ-96% ל-10 שנים! – בכל פרוצדורה רפואית כרוכים סיכונים שעלולים להוביל לכישלון. בין הסיכונים הייחודיים לתחום השתלות השיניים:

  • דלקת ומחלת חניכיים (פריאימפלנטיטיס שהוזכרה לעיל): מחלה חיידקית הדומה לדלקת ומחלת חניכיים סביב שיניים טבעיות (פריודונטיטיס), שיכולה להוביל לאובדן השתל אם אינה מטופלת בזמן. דלקת כזו מסביב לשתל עשויה להיות אחת הסיבות הנפוצות לכישלון השתלים.
  • כישלון בהשתלבות עצם (אוסיאואינטגרציה): באופן כללי, כאשר שתל דנטלי מוחדר לעצם הלסת, אמור להיווצר קשר חזק בין העצם לבין השתל. התהליך הזה חיוני להצלחת ההשתלה וליציבות ארוכת טווח של השתל במקומו, אך במקרים נדירים השתל לא מתמזג עם עצם הלסת בצורה תקינה. הסיבות יכולות להיות חוסר יציבות של השתל בשלבי הריפוי הראשונים, דלקת מקומית, או בעיות בריאותיות אחרות.
  • נזק לעצבים או כלי דם: במקרים נדירים, עלול להיגרם נזק לעצבים או לכלי דם במהלך ההשתלה, דבר שעלול להוביל לכאבים, אובדן תחושה או דימום.

חשוב לציין שההיתכנות לכל אחד מן הסיכונים שתוארו לעיל נמוכה מאוד, וגם אם חלילה משהו קרה – במרבית המקרים הם ניתנים לטיפול. במקרה כזה יש ליידע את רופא השיניים באופן מיידי ולמלא את הנחיותיו בקפידה.

כיצד לתחזק שתלים דנטליים בצורה נכונה?

כיצד לתחזק שתלים דנטליים בצורה נכונה?

שמירה על שתלים דנטליים לאורך זמן בצורה טובה שתאריך את ימיהם דורשת היגיינה מוקפדת ושמירה על אורח חיים בריא. הנה מספר עקרונות חשובים שיש להקפיד עליהם:

  • שמירה קפדנית על היגיינת הפה: העובדה שמדובר בשיניים מלאכותיות לא מייתרת את הצחצוח! להיפך, חשוב להקפיד על צחצוח פעמיים ביום, בדגש על אזור השתלים, על מנת למנוע הצטברות של פלאק שעלול להוביל להתפתחות דלקות בחניכיים. בנוסף מומלץ להשתמש בחוט דנטלי או במברשת מיוחדת כדי לנקות את המרווחים שבין השיניים והשתלים, וכן לשטוף את הפה בשטיפה ייעודית. במקרים מסויימים מומלץ גם להשתמש בסילונית (מתיז מים בסילון), אם כי לא בכל מקרה שימוש במכשיר זה הינו בהכרח יעיל. חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל בנושא.
  • ביקור תקופתי אצל השיננית: מומלץ להגיע לניקוי מדי מספר חודשים, בתלות בהמלצת הרופא. ניקוי מקצועי יבטיח הסרת אבן ופלאק שלא ניתן להסיר בניקוי ביתי.
  • ביקורות תקופתיות במרפאת השיניים: מעקב רפואי תקופתי, שבמסגרתו נבדק מצב השתלים והחניכיים, יכול לאתר בעיות רפואיות כבר בשלביהן המוקדמים ולטפל בהן עוד לפני שהמצב מתדרדר.
  • הימנעות מהרגלים מזיקים: כאמור, עישון הוא אחד מן הגורמים המרכזיים לאובדן שתלים, משום שהוא מאט את תהליך ההחלמה ומעלה את הסיכון לדלקות.
  • שמירה על תזונה בריאה: ויטמינים ומינרלים כמו סידן או ויטמין D חשובים לחיזוק העצמות והשתלים. תפריט מאוזן ובריא הכולל מאכלים עשירים בוויטמינים יסייע לשמור גם על בריאות החניכיים והלסת.

סיכום

שתלים דנטליים הם פתרון מצוין להחלפת שיניים שאבדו, לתקופה שעשויה להיות ארוכה מאוד. עם זאת, על מנת להבטיח את עמידותם של השתלים לאורך זמן, יש להקפיד על תחזוקה יומיומית מתאימה, שמירה על אורח חיים בריא וביקורים תקופתיים במרפאת השיניים. בחירת רופא שיניים מיומן, וכמובן תשומת לב לכל שינוי או תחושה חריגה בפה, יכולים לעזור לשמר את תפקוד השתלים בצורה טובה ויעילה לשנים רבות.
ד”ר וינברג הינו פריודונט (מומחה למחלות חניכיים) ובעל ניסיון רב בהשתלות דנטליות. לפרטים נוספים או לתיאום תור ניתן ליצור קשר עם המרפאה: 09-7674881
Call Now Button דילוג לתוכן