השתלת שן קדמית היא אחד מן הסוגים הנפוצים ביותר של השתלות שיניים. בהשוואה להשתלת שיניים אחוריות יש לה מאפיינים ייחודיים שיפורטו להלן, תוך מתן דגש לפונקציונליות ולאסתטיקה של השן הקדמית.

מתי צריך לבצע השתלת שן קדמית?

השיניים הקדמיות שלנו מכונות גם שיניים חותכות, משום שתפקידן הוא לבצע חיתוך ראשוני של המזון שנכנס לפה שלנו. כשאנחנו אוכלים כריך, לדוגמה, כל “ביס” מתבצע בעזרת השיניים הקדמיות, ולאחר מכן אנחנו לועסים וטוחנים את המזון בעזרת השיניים האחוריות כדי שנוכל לבלוע אותו.

בנוסף, השיניים הקדמיות הן השיניים שנראות כלפי חוץ כאשר אנחנו מדברים או מחייכים – כלומר יש להן גם השפעה אסתטית על המראה שלנו. כאשר השיניים הקדמיות שלנו יפות, אנחנו נראים טוב יותר ומרגישים טוב יותר.

אבל יש מצבים שבהן קיימת בעיה כלשהי בשיניים הקדמיות, שמאלצת אותנו לשקול עקירת שן קדמית והתקנת שתל במקומה. מצבים אלה יכולים לכלול, בין היתר:

  • זיהום משמעותי מסיבה כלשהי, לעיתים עד כדי ריקבון, שמחייב עקירה של השן הקדמית.
  • שבר בשן שנוצר כתוצאה ממכה חזקה שעלולה אפילו להפיל אותה ממקומה.
  • מחלת חניכיים אשר פוגעת בתמיכה של השן, עד כדי צורך בעקירה.

במצבים אלה ההשפעה על השיניים הקדמיות פונקציונלית ואסתטית כאחד: גם קיימת בעיה בנגיסה ובחיתוך הראשוני של המזון, וגם חלה פגיעה במראה החיצוני (מה שעשוי להוביל גם לפגיעה בביטחון העצמי). החדשות הטובות הן שאין שום צורך להשלים עם המצב, משום שבשונה ממה שהיה בעבר, כיום אפשר לבצע השתלת שן קדמית שתשקם הן את התפקוד והן את המראה.

השתלת שיניים

איך מתבצעת השתלת שן קדמית

השתלת שן קדמית בלסת העליונה דומה מאוד לביצוע השתלת שן קדמית בלסת התחתונה: באופן עקרוני, תחילה מוחדר שתל דנטלי אל תוך הלסת במיקום הרצוי. השתל הזה מחליף את השורש הטבעי של השן. לאחר מכן מורכב על גבי השתל הזה כתר שמחליף את הכותרת של השן ונראה כמו שן טבעית.

על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההשתלה, ניתן לבצע תהליך אבחון דיגיטלי מתקדם, שמהווה מעין צילום דיגיטלי שמאפשר לבנות מודל תלת ממדי של חלל הפה האינדיבידואלי של כל מטופל או מטופלת. כך ניתן לתכנן באופן מדויק את כל תהליך ההשתלה באופן שמותאם למאפיינים הספציפיים של כל אחד ואחת, ואף ליצור סד ממוחשב שיהווה מעין כלי עזר פיזי ליישום בפועל של התכנון המוקדם. כך ניתן להשתמש בכמה שפחות חתכים, בכמה שיותר דיוק, עם זמן החלמה מינימלי ותופעות לוואי מזעריות בלבד, מה שמשליך בסופו של דבר גם על התוצאה האסתטית

סוגי כתרים

רוב השתלים הדנטליים שבהם נעשה שימוש בתחום עשויים ממתכת בשם טיטניום. שתל כזה הוא יציב, חזק, יכול לעמוד היטב בעומס הנדרש לצורך לעיסה ומחזיק מעמד לזמן ארוך מאוד. אלא שבמקרה של השתלת שן קדמית, קיים סיכוי מסוים להפרעה אסתטית בגלל הצבע המתכתי, שעשוי במקרים מסוימים להיראות כמו מעין פס בצבע אפרפר בחיבור שבין השן לחניכיים.

כשמדובר על כתר שיותקן על גבי השתל באזור קדמי, נהוג להשתמש בחומרים שנחשבים לאסתטיים יותר:
חרסינה, או מתכת בציפוי חרסינה, חומרים חזקים ויציבים שמתאימים למראה השיניים הסמוכות מבחינת גוון, והם יכולים להחזיק מעמד שנים ארוכות.
זירקוניה הוא אחד מן הפיתוחים של השנים האחרונות ונחשב לפתרון מתקדם מאוד בתחום השתלות השיניים: זה החומר הקרוב ביותר לזה שממנו עשויות שיניים טבעיות, הוא הדומה ביותר לגוון טבעי של שן, הוא נקלט בצורה אופטימלית בחניכיים ואף מפחית את הסיכויים לבעיות חניכיים עתידיות.

מה עושים כשחסר נפח עצם לביצוע השתלת שן קדמית?

כדי שהשתל הדנטלי יחליף בצורה מושלמת את שורש השן, עליו להיות יציב ביותר בתוך עצם הלסת. אלא שלפעמים אין מספיק נפח עצם למטרה הזו, בין אם מדובר בתופעה מולדת או בספיגת עצם שהתרחשה כתוצאה מאובדן השן. יש גם מחלות חניכיים ומחלות אחרות שעלולולת להאיץ תופעות כמו ספיגת עצם. ובכל מקרה, אם אין די נפח עצם, אז שתל דנטלי סטנדרטי לא יהיה יציב מספיק.

במקרה כזה שבו חסר נפח עצם, קיימות כמה אפשרויות לביצוע השתלת שן קדמית:

  • ביצוע השתלת עצם: זו השיטה הנפוצה ביותר, במסגרתה מושתלת עצם או חומר דמוי-עצם במקום שבו נדרש עיבוי של נפח העצם. לאחר תהליך של החלמה במסגרתו העצם מתאחה ומתעבה, ניתן להמשיך בהשתלה כמתוכנן. אם חסר מעט עצם – ניתן, לעיתים, לבצע השתלת שתל והשתלת עצם באותה פעולה.
  • במקרים מסוימים ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד: השתלה והעמסה מיידית.
סיבות לנפילת שתלים

החלמה אחרי השתלת שן קדמית

משך ההחלמה אחרי השתלת שיניים קדמיות משתנה ותלוי במאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת.

באופן כללי, בשעות הראשונות שלאחר ההשתלה אין לאכול שום דבר, ולאחר מכן רק מזונות קרים ורכים כמו גלידה או גבינות רכות.

לאט ובהדרגה, בהתאם להנחיות הרופא, ניתן לחזור לשגרה רגילה.

בכל מקרה חשוב להקפיד (כתמיד) על שמירה על היגיינת הפה וצחצוח שיניים.

עישון, אגב, לא מומלץ בכלל – ובמיוחד לא אחרי השתלת שיניים.

מבחינת תופעות לוואי, סביר להניח שבימים הראשונים יהיו מעט כאבים.

לרוב ניתן להתמודד עם הכאבים בעזרת משככי כאבים רגילים. תיתכן גם נפיחות קלה, שניתן להתמודד איתה בעזרת קירור האזור.

אם מורגשות תופעת כמו דימום רב, בצקת, זיהום או תופעות אחרות – יש לפנות באופן מיידי למרפאה לקבלת הנחיות מהרופא.

ד”ר יבגני וינברג הוא מומחה למחלות חניכיים והשתלות שיניים, ובפרט בהשתלות שיניים קדמיות.

ד”ר וינברג מנהל את תחום הפריודונטיה (מחלות חניכיים) בבית החולים בילינסון, מרצה בכיר לפריודונטיה והשתלות דנטליות באוניברסיטת תל אביב, ובעל מרפאה פרטית לטיפול במחלות חניכיים והשתלת שיניים.

לתיאום פגישת ייעוץ להשתלת שן קדמית: 09-7674881

Call Now Button דילוג לתוכן