השתלת שיניים היא תהליך במסגרתו מושתלות שיניים מלאכותיות המחליפות את השיניים הטבעיות שאבדו מסיבות מגוונות: ממחלת חניכיים, לדוגמה, או כתוצאה מטראומה שנוצרה בתאונה. תהליך ההשתלה יכול להשיב למטופל/ת את פונקציונליות הלעיסה והדיבור, ולשפר את המראה האסתטי של הפה והפנים.

להשתלת שיניים יש יתרונות רבים ושיעורי הצלחה גבוהים יחסית. על מנת לצמצם את רמות החרדה והדאגה לפני הטיפול, ולהגדיל את סיכויי הצלחת הטיפול, להלן חמישה טיפים שכדאי להכיר וליישם לפני שעוברים השתלת שיניים:

1. לבחור היטב את הרופא שיבצע את השתלת השיניים 

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, החוק בישראל מאפשר לכל רופא שיניים לבצע השתלת שיניים – גם אם אין לו הכשרה כלל. חשוב להבין במקרה של השתלת שיניים על ידי רופא שאינו מיומן גוברים הסיכויים שהשתלים לא ייקלטו היטב; ומשמעות הדבר עשויה להיות צורך לחזור על התהליך בעתיד.

לכן לפני ההשתלה יש לוודא שהרופא שיבצע את התהליך עבר הכשרה לביצוע התהליך ושיש לו ניסיון רב בכך. אפשר לשאול אותו ישירות, אפשר לבקש המלצות ממכרים שעברו אצלו טיפול, ואף לחפש אודותיו מידע וביקורות ברשת.

2. ללמוד על השתלת שיניים ממקורות מעודכנים

מטופלים רבים מדווחים על תחושות חרדה לפני הטיפול, ואחת מן הסיבות לכך היא אי ידיעה של מה עומד לקרות. כדי להפחית את החרדה, מומלץ לאסוף כמה שיותר מידע על השתלת שיניים – אבל חשוב גם להקפיד על איסוף ממקורות מעודכנים בלבד.

למה הכוונה? אפשר למצוא ברשת שפע כתבות ומאמרים על כל נושא שבעולם ובפרט על השתלת שיניים, אבל הטכנולוגיה מתקדמת עם הזמן, הציוד נעשה מתוחכם יותר ושיטות טיפול חדשות מתפתחות באופן מתמיד. על כן מוטב להסתמך על מידע שכתוב במאמר עדכני של רופא מומחה להשתלות דנטליות מאשר על מקורות מידע ישנים שלא ברור מטעם מי נכתבו.

בנוסף, כדאי לשאול את הרופא כל שאלה בנוגע לטיפול: מהם השלבים השונים, מה בדיוק יקרה בכל שלב ושלב, מהם הסיכונים ותופעות הלוואי וכן הלאה. ככל שלמידת הנושא עוד לפני תחילת הטיפול תהיה מקיפה יותר, כך רמת החרדה תרד.

לשאול מה האפשרויות לביצוע השתלת השיניים

3. לשאול מה האפשרויות לביצוע השתלת השיניים

עד לפני שנים לא רבות, טיפול השתלת שיניים סטנדרטי היה בנוי ממספר טיפולים שארכו מספר חודשים, כאשר בין שלב לשלב היה צורך להמתין עד להחלמה של האזור המטופל בפה. לעיתים גם היה צורך בביצוע פרוצדורות רפואיות מקדימות לטיפול השתלת השיניים, כמו השתלת עצם או הרמת סינוס, שגם הם האריכו את משך התהליך.

כיום, לצד הטיפול המסורתי שתואר לעיל קיימות אפשרויות טכנולוגיות שונות, כמו השתלת שיניים ממוחשבת. דרכי טיפול כאלה מאפשרות גם לבצע את השתלת השיניים בצורה טובה יותר וגם לקצר משמעותית את משך הטיפול – עד כדי אפשרות לבצע השתלת שיניים ביום אחד.

האם זה אומר בהכרח שכדאי לבחור בטיפול החדשני והמתקדם ביותר? לא בהכרח. בחירת אופן הטיפול תלויה בשיקול דעתו של הרופא ובמאפיינים האישיים של המטופל/ת. אם הרופא ממליץ על פרוצדורות מקדימות, למשל, סביר להניח שקבלת ההמלצה תשפר את הסיכויים להצלחת ההשתלה.

4. דברים שחשוב לעשות לפני טיפול השתלת שיניים

על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת השתלת השיניים, קליטת השתלים בפה ושביעות הרצון מן האסתטיקה והפונקציונליות – כדאי להתכונן מראש לטיפול ההשתלה על פי הנחיות הרופא. בין היתר מומלץ:

  • לטפל במחלות חניכיים או בעיות אחרות בחלל הפה בכלל, ובאזור השתלת השיניים בפרט.
  • לשמור על היגיינת הפה – טיפ שנכון גם בכל הקשר אחר של רפואת שיניים ובפרט לפני טיפול השתלת שיניים.
  • מעשנים? חשוב מאוד לנסות להפסיק לעשן או לצמצם משמעותית את כמות הסיגריות. זאת משום שעישון הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר לרעה על סיכויי הצלחת השתלת שיניים.
  • מומלץ גם ליידע את הרופא על המצב הרפואי הכללי לפני השתלת שיניים ולמלא את הנחיותיו במקרה של יתר לחץ דם או סכרת.

5. דברים שחשוב לעשות אחרי טיפול השתלת שיניים

מיד לאחר השתלת שיניים, הרופא ייתן למטופל/ת מרשם לאנטיביוטיקה, משככי כאבים ובמקרים מסוימים גם סטרואידים. המטרה היא לסייע לגוף להתמודד עם ההשתלה, להקל על כאבים, לצמצם תגובות דלקתיות, להוריד את הנפיחות וכדומה. בנוסף לנטילת התרופות על פי הנחיות הרופא, גם קומפרסים קרים יכולים לסייע להורדת הנפיחות.

ב-24 השעות הראשונות שלאחר השתלת השיניים אסור לצחצח את השיניים כלל, לא לשטוף את הפה ולא לירוק. 

העישון אסור לחלוטין במשך 48 שעות לאחר ההשתלה, ורצוי כמה שפחות גם לאחריה. כאמור, עישון עשוי להשפיע לרעה על סיכויי הצלחת ההשתלה.

מה לאכול ומה לשתות? ביום הראשון שלאחר ההשתלה מומלץ להימנע ממזונות ומשקאות חמים, ולצרוך אוכל קר ורך ומשקאות קרים (לא מוגזים או ממותקים).

מה מותר ומה אסור לאכול אחרי השתלת שיניים?

לסיכום

הטיפ החשוב ביותר, שמקשר למעשה בין כל הטיפים שהובאו כאן, הוא לקיים תקשורת טובה עם הרופא ולהקפיד ליישם את הנחיותיו: החל מהצורך לבצע טיפולים מקדימים ועד לאיסור לעשן אחרי השתלת השיניים. חשוב גם להגיע לביקורת במרפאה על פי הוראת הרופא. ככל שהרופא יותר מקצועי ומנוסה, כך הנחיותיו (הן לפני הטיפול, הן במהלכו והן לאחריו) מבוססות יותר – וסיכויי הצלחת השתלת השיניים עולים.

מומחה לרפואת חניכיים

דוקטור יבגני וינברג הוא פריודונט, מומחה לרפואת חניכיים, ומנהל תחום הפריודונטיה בבית החולים בילינסון. לפרטים נוספים, שאלות וקביעת תור לבדיקת מצב החניכיים צורו איתנו קשר.

קריאות נוספות

השתלת שיניים בזאלית

Call Now Button דילוג לתוכן