מהי השתלת שיניים ביום אחד (השתלה והעמסה מיידית)?

יש אפשרויות לבצע השתלת שיניים בשיטות טיפול שחוסכות זמן – לעיתים עד כדי השתלת שיניים ביום אחד בלבד.

השתלת שיניים היא טיפול שיכול להוות פתרון אידיאלי לשיקום התפקוד והאסתטיות של הפה.

בדרך כלל, השתלת שיניים רגילה מתבצעת בשלבים שיש להמתין ביניהם מספר שבועות עד מספר חודשים, כאשר בין לבין נעשה שימוש בכתרים זמניים או בתותבת נשלפת עד לסיום שבו מותקנים כתרים קבועים.

כלומר, מתחילת התהליך ועד סופו חולף פרק זמן ארוך למדי.

החדשות הטובות הן שעם התפתחות הטכנולוגיה והצטברות הניסיון בקרב רופאי שיניים רבים, קיימים היום פתרונות שמאפשרים לקצר משמעותית את פרק הזמן הזה.

לא כל פתרון מתאים לכל מטופלת או מטופל, כמובן, והשתלת שיניים ביום אחד תלויה במאפיינים האישיים ובהמלצת הרופא;

תהליך השתלת שיניים “מסורתי”

לפני שנבין אילו חלקים בתהליך השתלת השיניים אפשר לקצר באמצעות שיטות הטיפול החדשניות שיתוארו מיד – נבין תחילה מהם השלבים שמרכיבים את התהליך ה”מסורתי”:

  1. עוקרים את השיניים הטבעיות (אם הן עדיין קיימות והרופא קבע שיש צורך לעוקרן).
  2. ממתינים בין 2 ל-6 חודשים להחלמת האזור שממנו נעקרו השיניים.
  3. מחדירים שתלים דנטליים (אחד או יותר) לאזורים שנקבעו על ידי הרופא.
  4. ממתינים שוב בין 3 ל-6 חודשים להחלמה. בזמן שחולף הרקמה משתקמת והעצם צומחת, וההמתנה נדרשת כדי לוודא שהשתלים יחזיקו מעמד בצורה יציבה במקומם.
  5. שיקום בצורת כתרים או תותבות על גבי השתלים.
    זה כאמור התהליך ה”מסורתי” שיש לו שיעור הצלחה גבוה ביותר, אך אורך זמן רב מאוד.

ערוץ היוטיוב של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

איך אפשר לקצר את זמן ההמתנה?

גם אם מבצעים את כל ההכנות מראש בצורה טובה – כגון טיפולים מקדימים בבעיות שיניים וחניכיים, צילומים וסריקות של חלל הפה, בניית שתלים במעבדה וכיו”ב, עדיין חלק הארי של פרקי הזמן שיש להמתין בין השלבים הוא בגלל הצורך בהמתנה להחלמת האזור המטופל (לאחר עקירה או לאחר ההשתלה). עם זאת, קיימות שיטות המאפשרות לחסוך חלק ניכר מהזמן הזה:

איך אפשר לקצר את זמן ההמתנה?

גם אם מבצעים את כל ההכנות מראש בצורה טובה – כגון טיפולים מקדימים בבעיות שיניים וחניכיים, צילומים וסריקות של חלל הפה, בניית שתלים במעבדה וכיו”ב, עדיין חלק הארי של פרקי הזמן שיש להמתין בין השלבים הוא בגלל הצורך בהמתנה להחלמת האזור המטופל (לאחר עקירה או לאחר ההשתלה). עם זאת, קיימות שיטות המאפשרות לחסוך חלק ניכר מהזמן הזה:

השתלה והעמסה מיידית

השתלה מיידית

טיפול שבמסגרתו שן נעקרת ומיד מוחדר שתל דנטלי אל החלל שהתפנה.

בשיטה זו אמנם לא יוצאים מהמרפאה עם שיניים חדשות בתוך יום אחד, אולם לא ממתינים להחלמת האזור לאחר העקירה (שלב 2 בתהליך ה”מסורתי”) ולכן מתקצר משמעותית פרק הזמן שבין העקירה לבין ההשתלה.

העמסה מיידית

טיפול כולל התקנת שתל דנטלי ומיד לאחר מכן בניית כתר זמני על גבי השתל (מבלי להמתין בין ההשתלה לבין בניית הכתר, שלב 4 בתהליך ה”מסורתי”).

בשיטת טיפול זו אמנם כן אפשר לצאת מהמרפאה עם שיניים חדשות – אך הן זמניות.

לאחר מספר חודשים יש צורך להחליף את הכתר הזמני בקבוע.

השתלה והעמסה מיידית

ואפשר גם לבצע השתלת שיניים ביום אחד

שימוש באחת או יותר מהשיטות שתוארו לעיל מאפשר בנסיבות מסוימות לבצע השתלת שיניים ביום אחד בלבד.

אם לדוגמה אין צורך בעקירת שיניים אלא רק בהחדרת שתל דנטלי ובניית כתר זמני מעליו, הרי שגם שיטת ההעמסה המיידית שתוארה היא למעשה השתלת שיניים ביום אחד – גם אם הפתרון זמני ומצריך טיפול המשך בעתיד כדי ליצור שיקום קבוע.

עם זאת, ניתן לבצע גם טיפול הכולל גם עקירה של שיניים (אם יש צורך בכך), גם התקנת שתלים דנטליים וגם בניית כתרים או מבנים זמניים אחרים – הכל באותו מפגש טיפול ומבלי להמתין להחלמה בין לבין.

לרוב, טיפול זה מתאים בתהליך של שיקום קשת השיניים כולה (כלומר כל השיניים שבלסת העליונה או כל השיניים שבלסת התחתונה).

שיטה נוספת המהווה טיפול השתלת שיניים באורך יום אחד בלבד מכונה All on X: שיטת טיפול המתאימה בעיקר למטופלים שאיבדו את כל שיניים בלסת (העליונה או התחתונה), ובמסגרתה מוחדרים ארבעה עד שמונה שתלים דנטליים.

על השתלים הללו מקבעים קשת שלמה ועליה עשר עד שניים עשר כתרים. זהו טיפול שניתן לבצע ביום אחד, וגם הוא מאפשר למטופל/ת לצאת מהמרפאה עם מערכת שיניים חדשה.

חסרונות השתלת שיניים ביום אחד

ככל שתהליך השתלת השיניים נעשה עם סבלנות גבוהה יותר ועם המתנה משמעותית להחלמה של האזור המטופל בין שלב לשלב – כך גוברים סיכויי ההצלחה שלה.

במילים אחרות, השתלת שיניים ביום אחד כרוכה בפגיעה מסוימים בסיכויי הצלחת הטיפול.

חסרונות אחרים של השתלת שיניים בתוך יום אחד הם שלעיתים יש צורך לעקור שיניים טבעיות, למשל כדי לטפל בקשת שלמה, ושאולי בתוכניות טיפול אחרות ניתן היה להשאיר אותן; וכן העובדה שנדרשים טיפול ומעקב אינטנסיביים יותר סביב השתלים כדי להימנע מהתפתחות מחלות או דלקות וכיו”ב.

בנוסף, טיפול השתלת שיניים ביום אחד לא מתאים לכל המטופלים.

מטופלים שיש להם מחלת חניכיים צריכים תחילה לטפל בה ורק אז ניתן יהיה לשקול את האפשרות הזו.

גם מטופלים שיש להם סוכרת שאינה מאוזנת, או שחורקים שיניים לא מתאימים לביצוע טיפול כזה – ואפילו עישון יכול לסכן משמעותית את הצלחת התהליך.

הדבר הכי חשוב שצריך לוודא לפני שמבצעים השתלת שיניים ביום אחד

העובדה שמדובר בטיפול מורכב מאוד מצריכה שיקול דעת משמעותי מצד המטופל/ת, בפרט אם יש צורך בעקירת שיניים ולנוכח הסיכון הכרוך בתהליך.

זו הסיבה לכך שלמעשה הדבר החשוב ביותר בתהליך השתלת השיניים הוא עניין בחירת רופא השיניים עצמו: זהו הגורם המקצועי שיוכל לייעץ בצורה הטובה ביותר, לענות לכל שאלה, להפיג חששות ולבנות תוכניות טיפול מדוקדקת לנוכח הנתונים האינדיבידואליים של כל אחד ואחת.

השתלת שיניים ביום אחד

ד”ר יבגני וינברג, מומחה להשתלות שיניים

ד”ר יבגני וינברג הוא פריודונט מומחה למחלות חניכיים ולהשתלות שיניים.

הוא מנהל את תחום הפריודונטיה בביה”ח בילינסון, מרצה בכיר לפריודונטיה והשתלות דנטליות מטעם אונ’ ת”א, ובעל מרפאה פרטית לטיפול במחלות חניכיים וטיפולי השתלת שיניים.

לתיאום פגישת ייעוץ להשתלת שיניים ביום אחד התקשר\י אלינו: 09-7674881

Call Now Button דילוג לתוכן