מהי הרמת סינוס פתוחה?

הרמת סינוס הינה פרוצדורה מקדימה שנהוג במקרים מסוימים לבצע לפני השתלת שיניים. היא מיועדת למטופלים שלא ניתן להחדיר לעצם הלסת שלהם שתלים דנטליים בצורה טובה שתחזיק מעמד לזמן רב, משום שקיים חוסר בנפח העצם בלסת ולכן יש לעבות אותה לפני ההשתלה. הדרך לעשות זאת עבור מטופלים שזקוקים להשתלת שיניים באזור האחורי של הלסת העליונה, הוא באמצעות עיבוי העצם באזור הסינוסים המקסילריים (המוכרים גם בשם “מערות האף”).

הסינוסים הם מעין חללים שקיימים בתוך עצם הגולגולת, והם מתנקזים אל האף. רובנו לא מודע לקיומם, לפחות עד שהניקוז נסתם ונוצרת דלקת שקרויה סינוסיטיס. מבחינה אנטומית, שורשי השיניים האחוריות בלסת העליונה קרובים לרצפת הסינוסים, ובמקרה שבו השן אובדת מסיבה כלשהי, העצם נספגת ולעיתים עלולה שלא להספיק לאחיזה טובה של שתלים דנטליים (שאורכם הממוצע כ-10 מ”מ).

להבדיל מפרוצדורת הרמת סינוס סגורה, הנחשבת לפחות מורכבת ומתאימה למטופלים שיש להם לפחות 6 מ”מ של גובה עצם לסת, הרמת סינוס פתוחה מיועדת לאלה שיש להם פחות מ-6 מ”מ. ליתר דיוק, אם קיים גובה עצם של בין 4 ל-6 מ”מ, ניתן לבצע הרמת סינוס פתוחה במקביל להשתלת שיניים. אם יש פחות מ-4 מ”מ, בדרך כלל יש צורך לבצע הרמת סינוס פתוחה בלבד, ורק לאחר כחצי שנה של החלמה ניתן להמשיך בתהליך ההשתלה.

אופן ביצוע הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס פתוחה בדרך כלל מתבצעת בהרדמה מקומית.
בשלב הראשון, הרופא מרים את החניכיים בלסת העליונה מן הצד החיצוני שלה, וכך מתאפשר לו להגיע לקיר חיצוני של חלל הסינוס. בהמשך, הוא עושה “חלון” בקיר החיצוני. אח”כ הוא מרים מעט את הרירית שנמצאת על דפנות הסינוס (ממברנה שניידריאנית), וכך נוצר מקום כדי להחדיר אליו את החומר שמעודד את צמיחת העצם. אז הוא סוגר את הפתח ובכך מסתיימת הפרוצדורה.
כעת יש להמתין מספר חודשים על מנת שבאזור הזה תגדל עצם טבעית שתעבה את העצם הקיימת, וכך יווצר מספיק נפח עצם לביצוע ההשתלה. זה השלב שבו ניתן להמשיך ולבצע את השתלת השיניים.

הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס פתוחה: יתרונות וחסרונות

הרמת סינוס פתוחה נחשבת אמנם להליך כירורגי משמעותי ולפיכך הסיכוי לתופעות לוואי מעט גבוה יותר. כמו כן בניגוד להרמת סינוס סגורה, המהווה גם הזדמנות טובה להחדיר את השתל הדנטלי במסגרת אותה פרוצדורה, בהרמת סינוס פתוחה לא תמיד אפשר לבצע את שתי הפרוצדורות במקביל. למעשה, פעמים רבות אין ברירה אלא להמתין להחלמה מלאה ולצמיחת עצם באזור המטופל – ורק אז ניתן להמשיך את השתלת השיניים. יתרה מזאת, בהרמת סינוס פתוחה הרופא יכול לראות את המתרחש ולא מבצע אותו בצורה “עיוורת” כמו בהרמת סינוס סגורה. בשורה התחתונה, עבור מטופלים עם חוסר עצם משמעותי, הרמת סינוס פתוחה עשויה להוות פתרון מצוין שיקדם אותם לקראת השתלת שיניים מוצלחת.

סיבוכים ותופעות לוואי של הרמת סינוס פתוחה

מטופל שעבר הרמת סינוס פתוחה עשוי לחוות מספר תופעות לוואי נפוצות כמו כאבים, דימום ונפיחות, אך חשוב לזכור שמדובר בתופעות שגרתיות שחולפות מעצמן לאחר מספר ימים.

הסיכונים עשויים לכלול זיהום באזור המטופל, ניקוב של הממברנה השניידריאנית ופיזור חומר המעודד צמיחת עצם בחלל הסינוס. גם התופעות הללו, נדירות ככל שיהיו, הן כאלה שניתן לטפל בהן. בשורה התחתונה, הרמת סינוס פתוחה היא פרוצדורה שנחשבת לבעלת שיעור הצלחה גבוה, כל עוד היא מתבצעת בידי רופא מנוסה ומיומן.

ד”ר וינברג הוא רופא מומחה למחלות חניכיים ולהשתלות שיניים, בעל ניסיון רב ומיומנות גבוהה ביותר בביצוע השתלת שיניים עם הרמת סינוס פתוחה. לפרטים נוספים: 09-7674881

Call Now Button דילוג לתוכן