השתלת שיניים היא פרוצדורה רפואית שהפופולריות שלה גוברת בשנים האחרונות. זאת משום שהיא מאפשרת כמעט לכל אדם (בתלות בנסיבות הרפואיות הפרטניות של כל אחד ואחת) לשקם את התפקוד ואת האסתטיקה של מערכת השיניים שלו.

אם בעבר המשמעות של איבוד שיניים הייתה פגיעה משמעותית באפשרות לאכול – כיום, אדם שאיבד שיניים כתוצאה ממחלה או מתאונה, או אדם שצפוי לאבד אותן מכל סיבה שהיא, יכול להמשיך ליהנות מתפקוד מלא בעזרת שתלים דנטליים שעליהם מורכבות שיניים מלאכותיות.

ההליך עצמו אינו מסובך, ונשען על המיומנויות והניסיון של הרופא המטפל לצד פיתוחים טכנולוגיים שהולכים ומשתכללים כל הזמן.

בטווח הזמן הארוך הוא מאפשר כאמור שיקום של התפקוד ושל האסתטיקה, אבל בטווח הזמן הקצר – בשעות ובימים הראשונים שלאחר הטיפול – חשוב לזכור שעדיין מדובר בתהליך רפואי שעשוי להשפיע בצורה משמעותית על הגוף ועל הנפש.

ולאוכל יש תפקיד חשוב בכך.

הקשר בין השתלת שיניים לאוכל קשור גם לגוף ולנפש

יש כמה סוגים של השתלות שיניים.

באופן כללי, שתל דנטלי עשוי טיטניום מוחדר אל תוך עצם הלסת ובכך מחליף את שורש השן הטבעית; על השתל הזה נבנות שיניים מלאכותיות שמחליפות את השיניים עצמן.

קיימים גם הבדלים שנובעים מהמאפיינים הפרטניים של כל מטופל או מטופלת: לעיתים ניתן לבצע תהליך מלא של השתלת שיניים ביום אחד, לעיתים נדרשות תקופות החלמה של כמה חודשים בין שלב לשלב או הליכים מקדימים של השתלת עצם וכיו”ב.

ויש עוד דבר שמשותף לכל תהליכי השתלות השיניים: הם משפיעים משמעותית על היכולת ועל החשק של המטופל או המטופלת לאכול. זאת משלוש נקודות מבט:

  1. השפעת האוכל על ההצלחה של הטיפול

    שתלים דנטליים יכולים לעזור בשיקום תפקוד הפה, אבל צריך לזכור שהם עדיין גוף זר שמוכנס לעצם וצריך להיקלט בה. מזונות קשים שמצריכים לעיסה מרובה עלולים להקשות על קליטת השתלים בעצם הלסת, וזו הסיבה שרופאים רבים ממליצים לאכול ולשתות מזונות רכים במהלך התקופה שלאחר ההשתלה. גם צריכת משקאות חריפים עלולה לפגוע בקליטת השתלים.

  2. סיפוק הרעב ותפעול מערכות הגוף

    למרות שתחושת כאבים לאחר השתלת שיניים היא תופעה טבעית ונפוצה, כל אדם חייב לאכול כדי להשקיט את הרעב. אכילה ושתייה הן פעולות בסיסיות שהגוף שלנו דורש כדי לשרוד. ללא החומרים התזונתיים לא תהיה לנו אנרגיה ובמקרים מסוימים תפקודים פיזיולוגיים וקוגניטיביים עלולים להיפגע. לכן, למרות שמטופלים רבים מביעים חשש מפני הכנסת מזון ומשקאות לפה לאחר טיפולי שיניים בכלל ולאחר השתלה בפרט – תקופת ההחלמה איננה סיבה לצום.

  3. אוכל משפיע על מצב הרוח ועל הנפש

    אכילה היא הרבה יותר מצורך פיזי. אוכל משפיע גם על ההרגשה הנפשית. אוכל יכול להיות מנחם ולעודד אותנו כשאנחנו עצובים או מרגישים לא טוב, משום שאכילה גורמת למוח להפריש הורמונים שיכולים להגביר את תחושת השמחה ואף לשמש כמעין משככי כאבים טבעיים. לכן, במיוחד אחרי טיפול כמו השתלת שיניים, שעשוי להיתפס כמו אירוע מפחיד או מאיים, דווקא אז חשוב לעשות פעולות שירוממו את מצב הרוח – ולאכול או לשתות משהו שאוהבים (כל עוד הדבר עולה בקנה אחד עם הנחיות של הרופא, כמובן).

הקשר בין השתלת שיניים לאוכל קשור גם לגוף ולנפש

הנחיות כלליות לגבי אכילה לאחר השתלת שיניים

חשוב לפעול על פי הנחיות הרופא בנושא צריכת מזון ומשקאות לאחר השתלת שיניים, שכן הן יכולות להשתנות במקצת מאדם לאדם על פי נסיבות רפואיות פרטניות.

עם זאת, באופן כללי, ההנחיות הן כדלקמן:

  • מיד לאחר ההשתלה יש להימנע מאכילה ושתייה במשך כשעתיים, כדי שיווצר קריש דם יציב ואזור הניתוח לא ידמם. זהו גם משך הזמן הממוצע עד להתפוגגות השפעת חומרי ההרדמה.
  • בשעות ובימים הראשונים שלאחר השתלת שתלים דנטליים עדיין מומלץ להימנע מחזרה לשגרה מלאה של אכילה ושתייה, ולהעדיף מזון רך. כלומר זהו עדיין לא הזמן להקשות על הפה עם סטייקים, אגוזים, תפוחי עץ או שאר מאכלים המצריכים לעיסה מרובה, אלא גבינות לבנות רכות, יוגורטים, מעדני חלב, ואפילו גלידות. בדרך כלל לאחר 24 השעות הראשונות אפשר כבר לחזור ולשתות קפה ומשקאות חמים אחרים.
  • ככל שחולף הזמן כך ניתן לצרוך מזון ומשקאות ברמת קושי עולה. בטווחי זמן של כמה ימים ועד לכמה שבועות ניתן לצרוך פסטה, פירה, מרקים וכיו”ב – עד לחזרה מלאה לשגרה, כולל מזונות קשים, משקאות חריפים וכן הלאה.

הערה חשובה: למרות שמוצרי טבק הם לא אוכל ולא שתייה, הואיל והשימוש בסיגריות ויתר מוצרי עישון מתבצע בשאיפת העשן דרך חלל הפה, חשוב להדגיש בהזדמנות זו: עישון פוגע בהצלחת השתלת השיניים.

מומלץ להימנע מעישון לחלוטין, בעיקר לאחר השתלת שיניים, או לפחות לדחות זאת כמה שיותר.

סיכום

בטווח הזמן הארוך, שתלים דנטליים יכולים לאפשר לכל אדם לשקם את תפקוד השיניים שלו.

לאחר החלמה מלאה אפשר לאכול ולשתות כל דבר, ללא שום חשש. אבל כל עוד ההחלמה לא מלאה, יש לשים לב לכל דבר שנכנס לפה. חשוב להקפיד על הנחיות הרופא, להיות איתו בקשר רציף ולהתייעץ בכל שאלה ועניין.

הנחיות כלליות לגבי אכילה לאחר השתלת שיניים

ד”ר יבגני וינברג, מומחה להשתלות שיניים

ד”ר יבגני וינברג הוא מומחה השתלות שיניים ורפואת חניכיים, מנהל תחום פריודונטיה בביה”ח בילינסון ובעל מרפאה פרטית לטיפול בהשתלות שיניים ובמחלות חניכיים.

לפרטים ולקביעת תור: 09-7674881

Call Now Button דילוג לתוכן